Idegrundlag
Guldbrikkens mål er at skabe en uafhængig, uvildig og samfundsoplysende forening med en kyndig spilfaglig jury, der tager udgangspunkt i spilkvalitet, og dermed potentielt vil give danskerne flere store spiloplevelser.
Priserne er indstiftet for, at almindelige forbrugere lettere kan navigere rundt på et broget brætspilsmarked, og derigennem opdage nye og bedre både danske som udenlandske brætspil end de traditionelle travere.
Formålet med Guldbrikken er at fremme interessen for brætspil i Danmark, og skabe en årligt tilbagevendende kritikerpris kåret af en kompetent og komplet uvildig jury. Kåringen skal være uafhængig af kommercielle interesser og skal være 100% gennemsigtig. Alle aktører i spilbranchen skal være omfattet af konceptet og inviteret til deltagelse.
Fun Fact
Danmark er det sted i verden, hvor der er solgt flest Trivial Pursuit pr. indbygger.
Fun Fact
Omkring 60 pct. af brætspilsalget i Danmark foregår i november og december.
Formål
Guldbrikken er en uvildig forbrugerpris, der leder forbrugerne hen mod de gode nye spil. Dette opnår Guldbrikken gennem gennemspilning af spillene og med brug af fokusgrupper i den rette alder og sammensætning.